Malermestrenes Landsforbund har kjøpt opp Rolf Simpson AS

Malermestrenes Landsforbund har kjøpt Rolf Simson AS. Simpson er for mange kjent som guruen av NS 3420, og har utviklet standarden og holdt kurs for både bestillere og utførende landet over i en årrekke. Nå har tiden kommet for å drive med andre prosjekter, og vi i MLF ser frem til å bevare og videreutvikle denne kompetansen i bransjen! 

 

Tekst: Ivar Kvistum Maleren

Rik kunnskap blir lønnsomt medlemsgode

Rolf Simpsons kompetanse om Norsk standard for overflatebehandling skal tas vare på og utvikles til å bli en medlemsfordel i Malermestrenes Landsforbund som kan spare malermestere for både konflikter og kostnader.

 

– Norsk standard har jo vært min greie. Det er det jeg har levd for, av en eller annen merkelig grunn, sier Rolf Simpson med et smil.

Han har tilbakelagt et halvt århundre i byggebransjen, og han har bygget opp en unik kompetanse om de faglige kravene til overflatearbeider som er beskrevet i Norsk Standard NS 3420-T.

Helt siden 1994 har han deltatt aktivt i arbeidet med å utvikle standarden i regi av Standard Norge. De siste 20 årene har han vært med på seks revisjoner.

Etter at han gikk av med pensjon fra Jotun i 2014 har han drevet dette arbeidet for seg selv i Rolf Simpson AS. Fortsatt med fokus på de tekniske kravene som beskrives i standarden.

Nå signaliserer 75-åringen at han ønsker å trappe ned. Spørsmålet ble derfor hvordan hans unike erfaring og kompetanse kan tas vare på og bli videreført, til nytte for malermestere og andre i byggebransjen.

 

Spre og dele kunnskap

Jeg tror jeg kan påstå at kanskje 90 prosent av det som påklages som feil, har andre årsaker enn malerarbeidene. I stedet er det prosjekteringen som er feil og ikke presis nok.

 

Svaret ble avslørt torsdag 3. oktober, i lokalene til Drammens Håndverk- og Industriforening. Rolf Simpson, styreleder Baard Samuelsen og administrerende direktør Stein Hesstvedt i Malermestrenes Landsforbund (MLF) var blitt enige om at MLF kjøper Simpsons selskap og samtidig inngår en konsulentavtale med ham.

Som konsulent skal Simpson bidra til å spre kunnskap og kompetanse om Norsk Standard gjennom kursvirksomhet og rådgivning. Og han skal sørge for at innsikten overføres til en ny person som skal ansettes i en stilling som fagansvarlig. Stafettpinnen skal overleveres.

– Norsk Standard er grunnlaget for profesjonelle prosjekter. Ved å ta eierskap til standarden og ved å være til stede på arenaene der den utvikles, styrker vi den faglige kompetansen i MLF, sier Stein Hesstvedt.

Han roser Rolf Simpson for innsatsen han har lagt ned for å sikre at Norsk Standard ivaretar malerbransjens utfordringer, og er svært glad for at MLF nå får muligheten til å videreføre dette arbeidet.

 

Har endt med regningen

Baard Samuelsen forklarer hvordan denne kompetansen kan omsettes til en svært verdifull medlemsfordel, ved at kursvirksomheten og rådgivningstjenesten bygges ut og settes mer i system.

– For medlemmene i MLF har det stor verdi å kunne bli mer kunnskapsrike på dette området. Det gjør det enklere å være utøvende malermester, påpeker Samuelsen.

Denne verdien kan regnes om i penger, noen ganger helt direkte.

– Jeg kan si med sikkerhet at mange malermestere har endt opp med å ta regningen for reklamasjoner uten at det har vært nødvendig, fordi ingen har forklart dem at feilen det klages på, ikke er deres skyld, sier MLF-lederen.

Han innrømmer å ha opplevd det selv.

– Men når du har fått kunnskap, våger du å stå i det – også fordi du vet at du har MLF i ryggen med juridisk hjelp, sier han.

Rolf Simpson og MLF har samarbeidet i en årrekke. Han har holdt en rekke kurs i laugene også tidligere. Nå er tanken at det skal settes mye mer i system og utvikles som en viktig medlemsfordel i MLF.

– Kunnskap er ferskvare. Når det har gått tre–fire år, trenger du nytt påfyll av kunnskap, konstaterer Baard Samuelsen

Plassere ansvaret der det skal være

Rolf Simpson forklarer hvordan standarden for overflatearbeider gir nøyaktige beskrivelser av hvordan arbeidene skal være utført og hvordan sluttresultatet skal være. Dermed forsvinner rommet for synsing. Og dermed kan man plassere ansvaret der det hører hjemme. I svært mange tilfeller er det ikke hos maleren, selv om det er han eller hun som gjerne for skylda.

– Jeg tror jeg kan påstå at kanskje 90 prosent av det som påklages som feil, har andre årsaker enn malerarbeidene. I stedet er det prosjekteringen som er feil og ikke presis nok, sier Rolf Simpson.

Når maleren risikerer å sitte igjen med svarteper dersom dokumentasjonen ikke er på plass, skyldes det, ifølge Simpson, at mange utbyggere og kunder mangler kunnskap og bare forholder seg pris. Og den skal være så lav som mulig på malerarbeidene de bestiller.

Jeg kan si med sikkerhet at mange malermestere har endt opp med å ta regningen for reklamasjoner uten at det har vært nødvendig, fordi ingen har forklart dem at feilen det klages på, ikke er deres skyld sier Baard Samuelsen.

 

– Så gjør maleren det han blir bedt om. Og som takk for hjelpen blir han beskyldt for å ha gjort en for dårlig jobb.

Synsing ut – dokumentasjon inn

Simpson understreker at svært mange konfliktsituasjoner kan unngås og løses dersom man kan legge fram dokumentasjon om standardens beskrivelser og krav, i stedet for å syns på en befaring.

– Det er mange som synes mye forskjellig om malerarbeider som er utført. Jeg tror bransjen vår oppnår mye større respekt dersom vi lærer oss å dokumentere at arbeider er utført i henhold til en standard, sier Rolf Simpson.

Og det gjelder ikke bare malere, tapetserere og gulvleggere, påpeker Simpson. Også andre deler av byggebransjen etterspør kunnskap som gjør dem i stand til å ta mer presise og bevisste valg for overflatearbeidene de bestiller.

Les mer fra Maleren her